Kesihatan Lelaki : Men's Vital Health Programme

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Biasa kita dengar kaum wanita saja yang duk sibuk-sibuk nak jaga kesihatan. Kaum lelaki macam mane? Relaks aje ke? Golongan adam ni sebenarnya bukan duduk goyang kaki aje tapi fikir macam-macam tentang diri dan keluarga. Sepatutnyalah kan (^_^)

Jadi, sepatutnya mereka juga perlu menjaga kesihatan lebih dari apa yang isteri atau jika belum punya isteri , lebih dari kaum wanita lakukan. Kenapa? Kerana mereka adalah tunjang sesuatu keluarga. Jika ketuanya tak sihat, macam mane dengan keluarga?

Jom kita lihat apakah masalah kesihatan yang selalu melanda kaum lelaki?

Andropos
 
Tahukah anda tentang andropos?
 
Andropos atau dalam bahasa inggeris andropause ni bermaksud tahap penurunan keinginan dan kemampuan seks terhadap wanita. ia terjadi kerana berlaku penurunan pada testosterone hormone level apabila usia meningkat.

Sebelum ni kita pernah dengar menopause kan? menopause tu dialami oleh kaum wanita. jadi lepas ni jangan ingat perempuan je yang 'expired', lelaki pun boleh 'expired' juga.

Berapa kerapkah andropos berlaku?
Andropos agak kerap berlaku.
Kejadian di kalangan lelaki dianggarkan:
  • 2%-5% semasa berumur 40 - 49
  • 6% - 30% semasa berumur 50 - 59
  • 20% - 45% semasa berumur 60 - 69
  • 34% - 70% semasa berumur 70 - 79
  • 91% bila berumur 80 ke atas

Tanda-tanda Andropos

Andropos menghasilkan berbagai-bagai perubahan pada tubuh lelaki termasuk:
  • Masalah ketegangan zakar
  • Nafsu seks rendah
  • Perubahan perasaan menjadi letih, cepat meradang, sedih dan pemarah
  • Masalah tidur
  • Bulu-bulu tubuh berkurang
  • Saiz dan kekuatan otot berkurang
  • Peningkatan lemak tubuh
  • Hilang daya ingatan
  • Osteoporosis (Tulang rapuh dan nipis)
  • Daya tumpuan yang lemah
Tidak semua lelaki mengalami tanda-tanda dan keterukan yang sama, dan setengahnya tidak mempunyai tanda-tanda langsung.

Mati Pucuk

Dalam perubatan, mati pucuk dipanggil erectile dysfunction (ED). Ianya terjadi mungkin disebabkan kuat merokok, disebakan tekanan kerja dan pengambilan ubat-ubatan tanpa pengawasan doctor.

Masalah Kesuburan

Lelaki akan dikatakan tidak subur bila mempunyai kualiti sperma yang menurun iaitu mempunyai sperm yang tidak normal dan bilangan sperm yang kurang. 
Kkebiasaanya pesakit akan diminta untuk menjalani 'semen analysis' untuk melihat apakah karekter dan abnormalities yang terjadi pada sperm pesakit itu. antara abnormalities ialah :-
  • Aspermia : absence of semen
  • Azoospermia : absence of sperm
  • Hypospermia : low semen volume
  • Oligozoospermia : low sperm count
  • Asthenozoospermia : poor sperm motility
  • Teratozoospermia : sperm carry more morphological defects than usual
  • Necrozoospermia : all sperm in the ejaculate are dead
  • Leucospermia : a high level of white blood cells in semen
Pembesaran Prostat

Prostat ni adalah gland. prostat gland. fungi gland ni adalah untuk hasilkan air mazi/semen yang bergerak bersama-sama sperm apabila berlaku ejaculation. bila bengkak, ia menyebabkan kencing tak lawas. 
Oleh sebab tu kita disarankan 'berdehem 2-3 kali' selepas buang air kecil untuk pastikan semua air kecil telah keluar.

Masalah Jantung

Ini adalah masalah utama dan rasanya masih kekal sebagai penyakit nombor 1 di negara kita, Malaysia. Masalah jantung ni boleh menyerang tidak kira umur dan masa tambah lagi jika tidak mengawal pemakanan dan tidak mengamalkancara hidup sihat.


Di sini saya bawakan Set Kesihatan Lelaki untuk membekalkan nutrisi terbaik untuk lelaki.

Antara kebaikannya adalah :
  • memelihara kesihatan prostat
  • meningkatkan kecergasan dan kesihatan badan
  • memelihara jantung yang sihat
  • membantu mengekalkan tekanan darah normal
  • mengawal tahap kolestrol sihat

Perkenalkan kepada anda set ini terdiri daripada :

  1.  Omega Guard
  2.  Vita-E Complex
  3. Zinc Complex

Jika berminat, hubungi saya untuk konsultasi PERCUMA dan juga pesanan.


Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...