Bapa Penyayang Kongsi Hadapi Masalah Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat Demi Masa Depan Keluarga

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh

Sebelum cerita panjang, saya nak tunjuk satu luahan perasaan bapa penyayang ni.


Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah from iReach HD on Vimeo.

Amboi...sayang betul suami dia kat isteri dan anak-anak sampai sanggup cari cara terbaik untuk melawan penyakit darah tinggi beliau. Cop!!!Sape yang belum tengok video kat atas ni kena klik play dulu baru faham apa yang saya cerita pot pet kat bawah..hihi


Apa Sebenarnya Tekanan darah Tinggi Ni?


Hypertensi atau Tekanan darah tinggi adalah penyakit dalam diam yang mengakibatkan banyak komplikasi dan juga kematian jika tidak dirawat. Di Malaysia, Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan III menunjukan peratus kejadian penyakit ini adalah 32.3%.

Tekanan Darah
Jantung anda bekerja seperti sebuah pam yang mengecut dan rehat.
Tekanan darah diukur dalam dua bacaan contohnya 140/75.
  • Tekanan sistolik-nombor yang diatas (dalam contoh ini 140)
  • Tekanan diastolik- nombor yang bawah (dalam contoh ini 75)
Tekanan Darah Abnormal
Kategori Sistolik Diastolik
Normal bawah 120 dan bawah 80
Pre-hypertensi 120 - 139 atau 80-90
Hypertensi 140 dan ke atas atau 90 dan ke atas
Hypertensi sistolik 160 dan ke atas dan bawah 90

Penyebab-penyebab
Penyebab hypertensi selalunya tidak diketahui walaupun selepas pemeriksaan doktor.
Walau bagaimanapun hypertensi boleh disebabkan oleh:
  • Penyakit buah pinggang
  • Ubatan seperti steroid, ubat antiradang bukan steroid
  • Faktor keturunan
  • Alkohol dan merokok boleh meningkatkan risiko komplikasi hypertensi (termasuk penyakit jantung dan strok/angin ahmar)
Tanda & dan gejala
  • Selalunya, hypertensi tidak menunjukan sebarang tanda dan gejala.
  • Kadang-kadang pesakit mungkin mengalami tanda-tanda yang tidak spesifik seperti pening atau sakit kepala.
  • Periksa tekanan darah anda secara berkala di Klinik Kesihatan berdekatan. Doktor akan menasihatkan anda tentang kekerapan untuk memeriksa tekanan darah.
Komplikasi
Komplikasi-komplikasi Tekanan darah tinggi akan menyebabkan tekanan keatas organ-organ penting terutamanya otak, jantung, buah pinggang dan mengakibatkan kerosakan. Jenis kerosakan bergantung kepada berapa lama dan berapa cepat tekanan darah meningkat.
  • Peningkatan mendadak tekanan darah
    • Boleh menyebabkan kekeliruan, khayal, sawan dan kematian, maka hendaklah dirawat segera
  • Tekanan darah tinggi berterusan. Tekanan berterusan keatas organ-organ tubuh akan menyebabkan :-
    • jantung- menyebabkan kegagalan jantung, serangan jantung dan kematian
    • pembuluh darah- pembuluh darah menjadi keras
    • buah pinggang- mengakibatkan kegagalan buah pinggang
    • mata- pendarahan dan kerosakan pada kawasan sensitif cahaya dalam mata
    • otak- strok/angin ahmar
Semua komplikasi di atas dapat di cegah jika anda mendapatkan rawatan awal.

Rawatan
Tekanan darah tinggi anda boleh di rawat secara
  • Rawatan tanpa ubatan
    • Anda perlu mengubah cara hidup seperti
      • Kurangkan pengambilan garam
      • Meningkatkan aktiviti-aktiviti fizikal
      • Mengurangkan berat badan jika berlebihan melalui senaman dan pemakanan
      • Berhenti merokok dan pengambilan alkohol
      • Hindari stress
      • Pengambilan supplemen yang dipercayai
       
Seperti yang anda dah tengok dalam video, beliau ada menyatakan bahawa selain daripada mengubah gaya hidup ke arah yang lebih tersusun dan mengamalkan senaman,beliau juga mengamalkan supplemen iaitu :
  • Omega Guard
  • Vitamin C
  • Phytacol
  • B-Complex
  • Garlic
  • COQ10 Health
Tuuuu diaaa....banyak betoii tapi sebenarnya berbaloi sebab dah pun didiagnos oleh doktor kan. Demi kesihatan diri, ramai yang yang sanggup buat apa sahaja namun pilihlah cara yang betul-betul selamat.

Sebagai contoh, kita ketahui bahawa bawang putih bertindak sebagai antioksida dan mampu untuk beri fungsi menguatkan imunisasi. Nah, tak perlu tumbuk-tumbuk dah skang ni. Buka botol terus telan..sennag je kan?

B-Complex pula memang terkenal dengan pemberi tenaga kepada pengamalnya. Bukan itu sahaja bahkan banyak lagi yang boleh saya terangkan.

Bagi yang berminat, saya boleh cadangkan mengikut bajet anda dan jangan risau kerana ianya adalah PERCUMA!

Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...