Supplemen Yang Boleh Membantu Selesaikan Masalah Sembelit

 Anda pernah mengalami situasi sembelit? Seksa bukan? Boleh jadi sakit kepala jugak. Yela, rasa macam nak membuang tapi bila masuk dalam bilik kecik tu tak pulak keluar kan..

 

Tambah merisaukan bila situasi terkena pada ibu-ibu yang baru lepas bersalin. Dengan jahitan yang belum sembuh lagi, mesti gerun jugak dalam hati. Kalau boleh nak bagi lancar je stool tu kan...

Kenapa sembelit ni terjadi sebenarnya?

 

(1) kurang serat dalam diet ( waktu pantang, memang kita kurang makanan serat )
(2) kurang aktiviti fizikal terutama bagi golongan yang sudah berumur
(3) perubatan
(4) pemilihan susu
(5) gangguan semasa membuang air besar
(6) perubahan dalam kehidupan yang rutin seperti mengandung
(7) penyalahgunaan julap yang berlebihan
(8) menahan untuk membuang air besar
(9) kurang minum air

 
sembelit yang berpanjangan akan menyebabkan seseorang mengalami buasir dan kanser usus yang kronik.. jom tengok cara dan tips mengatasi sembelit:

(1) Mengatur pola makan

Makan tepat pada waktunya adalah hal yang mesti anda lakukan, melewatkan makan atau tidak teratur makan akan mengakibatkan kesan buruk bagi perut dan usus anda sehingga menimbulkan masalah sembelit.


(2) Mengambil Buah dan Sayur.
 
Sembelit juga disebabkan kerana kurangnya serat dalam tubuh, maka anda perlu mengambil buah-buahan yang mengandung banyak serat dan sayur-sayuran yang banyak serat. Buah yang bagus untuk diambil seperti buah epal, pir, pisang, jeruk dan lain-lain. Sementara sayuran hendaklah utamakan sayuran hiijau seperti bayam, kangkung, brokoli dan lain-lain.


3.Minum Air Putih.
Air adalah hal sangat penting dalam kehidupan, bahkan tubuh manusia saja terdiri dari unsur air yang banyak dibandingkan dengan zat padat lainnya. Minumlah air sekitar 8 gelas sehari atau 2 liter/hari. Ini akan mencegah anda dehidrasi dan tubuh kekurangan air.


4.Hindari Kolesterol.
Untuk mengatasi sembelit sebaiknya anda mengambil makanan yan bebas lemak, hindari makan makanan berminyak atau makanan lain yang mmengandung banyak lemak. Hidari juga makan ringan atau junk food, makanan ini boleh menyebabkan terjadi sembelit juga.


5.Olah Raga.
Olah raga adalah salah satu gaya hidup sihat.. Olah raga tidak perlu berat dan tidak harus lama, cukup berolah raga 20 minit dalam sehari dengan jogging atau dengan senam atau dengan lari-lari kecil, dan lain-lain.


6.Hindari Stress. 
stress tidak hanya menyebabkan sakit fisikal seperti sembelit, tetapi juga bisa mengganggu kejiwaan seseorang, hindari stress maka hidup akan sihat baik jasmani ataupun rohani.Demikianlah beberapa cara dan tips mengatasi sembelit. Semoga bermanfaat dan berguna bagi kita semuanya.

 
7. Shaklee Ostematrix :

(1) Tidur malam lebih lena
(2) Menghilangkan bisa-bisa kaki serta letih badan
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas
(4) Melawaskan sistem penghadaman yang memudahkan anda untuk “membuang” keesokan harinya
(5) Badan lebih bertenaga apabila bangun bagi.



Retail Price : RM61 (120 biji) - Datang dengan bentuk yang senang ditelan  (^_^)

*****Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee...nak Jadi Ahli******
 RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)
 SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084 - bila-bila masa pun boleh je Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...