Tips Atasi Rambut Gugur di Kalangan Wanita Terutama Selepas Bersalin


Rambut gugur? Hurm, ati pun alami masalah sama 3 tahun dulu lepas bersalinkan Raisha...Rasa rambut cam kering, kusam dan sangat tak terurus. Kecewa sgt sbb rambutkan mahkota wanita..
Bersalin anak kedua ni, ati standby ESP siap2...kenapa? sebab ati dah tahu puncanya..
Jom selidik dulu...

Mengapa rambut dikaitkan dengan protein? Ini kerana rambut terbina daripada asid amino dan mengandungi 91% protein. Kulit, rambut, organ, otot dan kelenjar terbina daripada protein, di mana protein merupakan sebahagian daripada sel dalam tubuh manusia. Oleh itu, sel yang baik terbina daripada jumlah protein yang mencukupi dan diserap dengan baik. Ia membantu tumbesaran, memelihara dan memulihkan sel yang rosak. Maka tidak hairanlah jika masalah rambut gugur berkait rapat dengan kekurangan protein. 

***Hair loss is a symptom of protein deficiency. Hair grows from a hair root that is inside a follicle just under the skin. New hair cells are created in the root, fulled by nutrients taken from the blood. As cells are formed, they move up through the hair root going through keratinization, where the cells lose their nucleus and are filled with fibrous protein. Hair is made up of long strands of amino acids, and is 91 percent protein. Without adequate protein, the hair slowly thins out, as there will not be enough protein to fill the cells during keratinization, and will eventually fall out***
 
JUMLAH PROTEIN YANG DISARANKAN DALAM NUTRISI HARIAN

Bagaimana menentukan protein yang diperlukan oleh tubuh kita adalah mencukupi. Malah apa yang lebih penting lagi, adakah selama ini kita tahu kadar protein yang diperlukan oleh tubuh kita? 

***According to the Dietary Guidelines for Americans, men and women over the age of 19 require 0.80 g of protein for every kg of body weight. For adults, 10 to 35 percent of the diet should be made up of protein, based on calories consumed, difference in body size and weight and activity level. During pregnancy and lactation, a woman's protein needs increase to 1.1 g of protein per kg of body weight, and then to 1.3 g per kg of body weight, respectively.***

Sumber: www.livestrong.com


SUMBER PROTEIN

Sumber protein adalah pelbagai, terdiri daripada dua sumber utama iaitu dari sumber haiwan dan tumbuhan. Protein dari sumber haiwan seperti telur, ikan, daging dan produk tenusu manakala protein dari sumber tumbuhan pula misalnya produk soya, bijian dan kekacang. Kelebihan mengambil protein daripada sumber tumbuhan ialah ianya diperkaya dengan vitamin A dan C serta antioksida yang boleh melawan radikal bebas. Protein tumbuhan juga tidak mengandungi lemak dan kolesterol, manakala sumber protein daripada haiwan mengandungi lemak dan kolesterol yang perlu dipantau pengambilannya. Menurut kajian di Amerika Syarikat, pengambilan protein penduduk di sana adalah mencukupi, tetapi masalah timbul akibat penyerapan yang tidak baik oleh tubuh.

SHAKLEE ESP (SOY PROTEIN ISOLATE POWDER)

Shaklee ESP ternyata dapat membantu mencukupkan keperluan protein harian kita. ESP mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan4 sumber mineral. Kacang soya yang digunakan adalah 'non-GMO' (non-Genetically Modified Organism) yang mana ia diproses dengan air dan bukan alkohol pada suhu yang rendah. ESP sesuai untuk semua peringkat umur, ibu mengandung dan menyusu. Kandungan Indeks Glisemiknya juga rendah iaitu pada kadar 39, membuatkan ia sesuai untuk pesakit diabetis. 
Satu hidangan ESP ini bersamaan dengan 2kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, ianya rendah lemak, TIADA KOLESTEROL, tiada asid urik dan SANGAT MUDAH DISERAP OLEH TUBUH.
kredit  minaina-ilaaina.blogspot.com 

Sambil2 apa kata usha testimoni yang dah berpuashati dengan penggunaan vitamin shaklee untuk kesihatan rambut dan kesihatan menyeluruh.
 



 ***********Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee.. Nak Join Biz Shaklee..************
RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)
SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084 - bila-bila masa pun boleh je Facebook : Attiey Mohamad
*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...